Cukier dzieci nie krzepi, czyli świadome odżywianie dzieci


Chyba każda mama chce jak najlepiej dla swojego dziecka. Zapewnienie odpowiednio zbilansowanej i zdrowej diety jest niezwykle ważne dla rozwoju dzieci oraz ich zdrowia. Niestety, czasami z wielu powodów odpuszczamy (tak, mnie również to się zdarza) i pozwalamy na przekąskę z „zakazanej listy”. Często wówczas tłumaczy siebie, że od jednej słodkiej bułki przecież nic się nie stanie. Byłyśmy już zmęczone, dziecko krzyczało głodne, więc odpuściłyśmy i dałyśmy tą słodką bułę. Tylko ile razy w ciągu tygodnia, miesiąca odpuszczasz? Czy nie przeradza się to trochę w nawyk? 



Pomijając już kwestie wychowawcze i nieświadome przyczynianie się do uczenia dziecka, że jak zacznie głodne krzyczeć to dostanie swój ulubiony smakołyk, skupmy się na zdrowej diecie. 



Dlaczego warto ograniczyć cukier?


Nie oszukujmy się, coraz więcej osób, niezależnie od wieku, jest uzależnionych od cukru. Wiele z nas nie wyobraża sobie dnia bez zjedzenia lub wypicia czegoś słodkiego, niestety ze szkodliwością dla naszego zdrowia. 



Liczne badania wykazały, że dzieci, których dieta obfitowała w cukier są bardziej narażone na następujące problemy zdrowotne:

  • chroniczne zapalenia zatok i uszu
  • osłabiony układ odpornościowy
  • zespół jelita drażliwego
  • trudności w nauce
  • złamania kości
  •  choroby serca
  • depresja
  • próchnica
  • grzybica
  • ADHD
  • lęki

Gdzie jest cukier?


Odpowiedz teraz szczerze, w których produktach twoim zdaniem jest cukier. Zapewne najpierw wymienisz wszystkie słodycze, ciasta, lody i cukier sypki lub w kostkach, który dodaje się do herbaty. Niektórzy dodadzą jeszcze gotowe sosy, jak ketchup, lub mleczne desery. Gdyby tylko te produkty zawierały cukier to byłoby cudownie.



Niestety, obecnie w przemyśle spożywczym cukier dodaje się do coraz większej liczby produktów. Czy wiesz, że mały kubeczek jogurtu owocowego może zawierać nawet sześć małych łyżeczek cukru? Inne produkty bogate w cukier, które dzieci często jedzą to m.in. płatki śniadaniowe, różnego rodzaju polewy i sosy, desery mączne i mleczne, pełne mleko, mleko smakowe, napoje gazowane i soki, pieczywo (m.in. to przygotowywane na drożdżach, w tym tostowe). Jednak nawet niektóre rodzaje pieczywa pełnoziarnistego są przygotowywane z wykorzystaniem cukru lub miodu, dlatego też zanim kupisz bochenek w piekarni najpierw po prostu zapytaj ekspedientkę o to, co zawiera dany chleb. 



Oczywiście jest dużo produktów, które zawierają naturalny cukier, jak chociażby owoce. Ten rodzaj cukru nie jest tak szkodliwy dla zdrowia, jednakże odpowiednio zbilansowana dieta dziecka nie powinna składać się w większości jedynie z owoców.


Jak ograniczyć cukier w diecie dziecka?


Wiele zależy od tego, w jakim wieku jest twoje dziecko oraz czy jest uzależnione od cukru dodanego. W przypadku dwulatków zmiana diety może być nieco prostsza niż u dziecka w wieku przedszkolnym czy szkolnym. Warto jednak podjąć wyzwanie w trosce o jego zdrowie. 



Przede wszystkim postaraj się stopniowo wyeliminować z diety produkty zawierające cukier dodany. Jeśli twoje dziecko lubi słodki smak i codziennie spożywa wiele takich produktów to nie rób mu rewolucji w diecie na wielką skalę. Nie zarzekaj się, że od jutra nie zje ani grama cukru dodanego, jeśli do tej pory piło słodkie mleko, zjadało drożdżówkę i zjadało kubek jogurtu owocowego (o samych owocach nie wspominając). Jasne, możesz spróbować robić rewolucję, ale pamiętaj, że cukier silnie uzależnia i twoje dziecko może mieć objawy odstawienia, jak chociażby bóle głowy, rzucanie się na jedzenie, napady złości, płaczu, rozdrażnienia. 

Jak więc to zrobić?


Zacznij od małych kroków. Załóżmy, że twoje dziecko lubi czekoladę, batoniki i cukierki. Możesz zaproponować mu och zdrowe odpowiedniki, które są równie smaczne i słodkie. W Internecie znajdziesz mnóstwo przepisów na zdrowe słodycze, które będziesz mogła samodzielnie przygotować. Możesz także kupić je w sklepie, np. Lidlu czy Rossmannie. W tym drugim dostępnych jest naprawdę dużo zdrowych słodkości, które zawierają naturalny cukier (np. w daktylach) lub miód, jak np. batoniki firmy Dobra Kaloria.



W przypadku deserów mlecznych i owocowych jogurtów warto stopniowo eliminować je z diety dziecka na rzecz tych zdrowych, bez cukru. Jasne, będzie trudno, mały człowiek będzie buntować się, ale w końcu robisz to dla jego zdrowia, także daj mu szansę przyzwyczaić się do nowej sytuacji. Przykładowo spróbuj podać dziecku jogurt naturalny do którego dodasz owoce świeże, suszone, może też orzechy. Jeśli to zbyt duże wyzwanie dla niego, to zacznij od podania mu pół porcji gotowego jogurtu owocowego z kilkoma łyżkami jogurtu naturalnego. Każdego dnia zwiększaj ilość jogurtu naturalnego, a zmniejszaj owocowego i dodawaj po trosze owoców.

Zamiast gotowych sosów, jak np. ketchup, musztarda, sos czosnkowy zaproponuj dziecku ich domowe zamienniki. Ketchup możesz zrobić z dyni i przełożyć do słoików. Uwierz, wytrzyma w spiżarni dobrych kilka miesięcy.

Uczenie dzieci zdrowych nawyków żywieniowych nie jest proste, o czym przekonuję się niemal każdego dnia. Wierzę jednak, że wysiłki, które codziennie wkładamy, by nasze pociechy jadły jak najzdrowiej zaprocentują.

Podziel się tym tekstem na:

2 komentarze

  1. Sama nie wyobrażam sobie, żeby w przyszłości moje dziecko miało zajadać batony i popijać je colą, ale cóż, trzeba być świadomym, że prędzej czy później w przedszkolu czy szkole będzie dostawać soki czy jogurty pełne cukru. Najważniejsze to od samego początku wyrabiać dobre nawyki i zapoznawać dziecko z różnymi smakami, nie tylko słodkim.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, raczej trudno uchronić dzieci przed zjadaniem produktów zawierających cukier czy też tych, które nie są eko i bio, a w naszym domu właśnie takie głównie są kupowane. W pewnym momencie dzieci zetkną się z nimi, ale tak jak napisałaś, warto od małego uczyć dobrych nawyków i wprowadzać zdrowe produkty. Te, któ©e zawierają dużo cukru, a zwłaszcza słodycze zostawiać na koniec i kontrolować ich spożycie.

      Usuń